top paint

Checkmate

Daag je medestudenten uit om de challenge aan te gaan

Opdracht

De opdracht was om een digitale applicatie te ontwerpen wat het gedrag van mensen veranderd. Zie hieronder het promofilmpje.

Metadata

Dit project heb ik in samenwerking met Lieke Bakker gemaakt.

Concept

Omdat we in een digitaal tijdperk leven, is de smartphone voor studenten een makkelijke afleiding tijdens het studeren. Met name social media is een grote boosdoener. Lieke en ik hebben een app ontworpen die de student met zijn medestudenten uitdaagt om verschillende challenges aan te gaan om zo de concentratie te bevorderen.

Proces

Fase 1

Fase 2

Fase 3

Fase 4

Uitleg app

CheckmateCheckmate
  • Je gebruikt de app tijdens het studeren met je medestudenten.
  • Je opent de app en kan een groep aanmaken of joinen.
  • Vervolgens verdeel je de taken die gedaan moeten worden. Daarna kies je uit welke straffen iemand kan kiezen om te doen.
  • Dan zetten de studenten een timer aan en gaan studeren.
  • Als je een taak af hebt gemaakt, kun je dat aanvinken in de app.
  • De app houdt bij alle deelnemers bij hoe veel minuten zij spenderen op hun telefoon tijdens de studiesessie.
  • Degene die het meest op zijn of haar telefoon heeft gezeten, is de verliezer. Hij/zij moet aan het rad van het fortuin draaien om te kijken wat de straf is. Dat kan bijvoorbeeld trakteren zijn op koffie voor de hele groep.

DESIGN KEUZES

Moodboard

We hebben het moodboard gemaakt nadat we verschillende producten hebben uitgezocht en vergeleken die wij inspirerend vonden. Bij elk product hebben we ervaringseigenschappen toegevoegd.

    De ervaringseigenschappen zijn:

  • Praktisch
  • Sociaal
  • Allerdaags
  • Tijdloos
  • Leerzaam
  • Routine
  • Speels
  • Tijdsbewust
Checkmate moodboard
Wat heb ik geleerd?
  • Brainstormen en onderzoek doen.
  • Werken en testen met eyetracking.
  • Een concept uitwerken wat je zelf niet bedacht hebt.