top paint

Playful learning

zelfstandig afstudeerproject

Opdracht

Voor mijn afstudeerproject moesten alle studenten individueel een huidig probleem in de maatschappij of bij een bedrijf oplossen door middel van een interactief digitaal product.

Omdat ik het belangrijk vind om iets bij te dragen aan de maatschappij en dan met name de mensen die het wat moeilijker hebben, heb ik gekozen om mij daar verder in te verdiepen. In mijn onderzoek kwam ik erachter dat kinderen die doof of slechthorend zijn en een tweede handicap hebben, een grote achterstand hebben op de Nederlandse taal. Daarom heb ik de vraag gesteld: "Hoe kunnen dove en slechthorende kinderen met een handicap ondersteund worden bij het leren van de Nederlandse taal?

Concept

Een digitaal bordspel waarbij slechthorende of dove kinderen met een tweede handicap in de leeftijd 11-13 jaar beter en op een speelse manier de vertaling kunnen maken van de grammatica van Nederlands Gebarentaal naar de grammatica van geschreven Nederlandse taal.

Dit spel kunnen ze op de tablet thuis spelen en kan dienen als huiswerk. Zie hieronder de doorloop van het spel.

Proces

Fase 1

Fase 2

Fase 3

Fase 4

Uitleg

Playful learningPlayful learning
  • Het doel van het spel is om zoveel mogelijk sterren te behalen. Zo speel je gadgets en kleding voor je avatar vrij.
  • Je kan het spel samen of alleen spelen. Speel je alleen? Dan speel je tegen een computer gegenereerde tegenstander. Speel je het samen online? Je logt dan ieder thuis in, via je school account en speelt tegen elkaar.
  • Het spel bestaat uit huiswerk opdrachten. Zijn het 4 opdrachten? Dan duurt het spel 20 minuten. Je kan natuurlijk ook eerder klaar zijn als je de opdrachten sneller af hebt.
  • Het thema van het spel loopt synchroon met de thema's op school.
  • Na elke ronde dobbelen mag diegene die de hoogste ogen gooit, kiezen tussen 3 kaarten. Iedere kaart staat voor een bepaalde opdracht die jullie dan allebei moeten maken.
  • Op het bordspel kun je sterren winnen en verliezen.
Playful learningPlayful learningPlayful learningPlayful learning

DESIGN KEUZES

Font

Om te kijken naar geschikte fonts, heb ik meerdere onderzoeken gelezen die gaan over de leesbaarheid en leesaccuratesse van verschillende lettertypes bij mensen en kinderen die dyslexie hebben. Daarbij vergeleken de onderzoekers verschillende fonts, zoals Helvetica, Courier, Dyslexie font, Arial, Verdana and Computer Modern Unicode. Uit die onderzoeken kwam naar voren dat het font Arial het meest geschikt is.

Playful learning
Avatars

Ik heb bewust gekozen voor avatars die niet van origine Nederlands lijken. We leven in een multiculturele samenleving en op de cluster 2 school, waar de doelgroep op zit, zitten allerlei kinderen van andere etniciteiten. Het is belangrijk dat zij zich kunnen identificeren met de karakters.

Daarnaast spelen de kinderen van Kentalis Signis Roblox, Minecraft en Fortnite waar maar 1 soort karakter wordt gebruikt, er is geen onderscheid tussen kinderen en volwassenen. Mijn karakters zijn 'jongvolwassenen'.

Wat heb ik geleerd?
  • Zelfstandig onderzoek doen.
  • Samenwerken met verschillende instanties en stakeholders zoals Kentalis Signis.
  • Een project van 5 maanden succesvol voltooien.
Playful learningPlayful learning